کد خبر : 705
چاپ
87
10:14:36
1397/3/28
چرا شرکت های خودروساز به آشفتگی بازار دامن زدند؟

رئیس شورای رقابت با بان اینکه پیش از اعلام ترامپ مشکلی در بحث بازار وجود نداشت، اما پس از صحبت های وی این آشفتگی بازار به وجود آمدُ گفت: قیمت خودرو به تعداد شرکت ها بستگی ندارد و به سهم بازار مربوط می شود و این بازار، بازار انحصاری است؛ یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم می‌گوید: چرا وقتی شرکت های خودرو ساز می توانستند جلوی التهاب را بگیرند، به این آشفتگی دامن زدند؟

به گزارش ساری نیوز؛بررسی ثبت نام و نابسامانی قیمت خودروها موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته بود که با حضور امیرحسین کاکایی مشاور مدیر عامل ایران خودرو و خاکساری کارشناس بازار برگزار شد.

امیرحسین کاکایی مشاور و مدیر عامل ایران خودرو در ابتدای برنامه گفت: تا قبل از بهمن ماه زمزمه های تلاطم ارز و سکه پیش آمد و الان نوبت خودرو است. همه می دانیم که بعد از عید با افزایش قیمت خودرو مواجه هستیم. البته یک سلسله اتفاقاتی افتاد که این تنش قیمت طبیعی بود و ابتدا از خودروهای گران قیمت شروع شد و حال به خودروهای ارزان قیمت رسیده است. امروز بقیه بازارهای سرمایه به انتها رسیدند و مردم ما به خودرو روی آورده و طبیعی است که مردم به سمت سرمایه گذاری در این حوزه بروند.

خاکساری ضمن رد کردن این نظریه گفت: قیمت خودرو نسبت به قدرت خرید خودرو در جهان طبیعی نیست و قطعا در اینجا بحث انحصار وجود دارد. مقدار هر کالایی وقتی به بازار عرضه می شود مشخص است. ما وقتی صحبت از خودرو در ایران می کنیم، یعنی در کشورمان یک عرضه همه جانبه داریم‌.

دلیل آشفتگی بازار خودرو، دخالت ایران خودرو و سایپا است

کاکایی عنوان کرد: دستوری نمی شود قیمت را تعیین کرد، وقتی ما صنعتی داریم که همه جانبه از آن حمایت می شود؛ پس این آشفتگی دلیل دخالت ایران خودرو و سایپا است. در سال گذشته قیمت ارز مبادله ای با قطعه سازان معامله شد که تا شب عید این اتفاقات رقم خورد و همه چیز با قیمت روز پیش رفته است و پیشواز نیست.ما در ایران ۵ شرکت خودرو سازی داریم و انحصاری بین دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیست.

خاکساری عنوان کرد: ایران خودرو و سایپا در جاده های ما قرار گرفتند و با جان و خون مردم بازی می کنند. ما در دنیا شاهد هستیم که قیمت یک خودرو معادل چهار برابر دستمزد حقوق یک مهندس است و این کاری به تورم کشورها ندارد.در حال حاضر خودرو بدتر از خودروهای ایران خودرو و سایپا نداریم، وقتی خودرو را با آن برق آن چنانی و کارگر ارزان تولید می کنیم، چه طور می شود که این خودرو بعد از تمام مشکلات به این شکل دست مردم می رسد.

بازار خودرو در کشور کاملا انحصاری است

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در ادامه در تماسی تلفنی گفت: در رابطه با خودروهایی صحبت می کنیم که بازار انحصاری دارند. قیمت خودرو به تعداد شرکت ها بستگی ندارد و به سهم بازار مربوط می شود و این بازار، بازار انحصاری است.

رئیس شورای رقابت گفت: بانک مرکزی سه متغیر دارد که یکی از آنها تورم بخشی است که سال به سال تورم اجزای خودرو را محاسبه می کند و‌ پس از آن ما قیمت واحد را اعلام می کنیم. بانک مرکزی تا پایان اسفند ماه قیمت تورم را محاسبه می کند و تا پایان سال به ما اعلام می کند.

وی با اشاره به جلسه ای که با خودرو سازان داشت، گفت: پیش از اعلام ترامپ مشکلی در بحث بازار وجود نداشت، اما پس از صحبت های وی این آشفتگی بازار به وجود آمد.

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه برنامه بیان کرد: ما وقتی هزینه های تمام شده خودرو را بررسی کنیم، مشاهده می کنیم که می شد تعادلی برقرار کرد؛ اما چرا وقتی شرکت های خودرو ساز می توانستند جلوی التهاب را بگیرند، به این آشفتگی دامن زدند؟

کاکایی در جواب تصریح کرد: قبل از اینکه این التهاب به بازار داخلی برسد، بر سر خودرو های وارداتی بود.

کاکایی بیان کرد: بالاترین نرخ واردات را در سال ۸۹ و ۹۰ داشتیم که خیلی ها با واردات خودرو خوشحال شدند. ما در این صنعت چند ماهی است که سرمایه گذاری نکرده ایم و پیش از برجام با چند شرکت خارجی مذاکره ها انجام شد، اما به نیمه رسید و قراردادها صورت نپذیرفت.

مردم هزینه عدم مدیریت را می پردازند

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نباید صورت مسئله را پاک کرد باید به دنبال راه حل منطقی بود خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم هزینه عدم مدیریت را می پردازند، اما می شد با اصلاح ساختار و روش های مختلف، موضوع را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه التهابات بازار ارز و طلا، هجمه‌ای به بازار خودرو آورد اظهار کرد: چرا خودروسازان که توان عرضه را داشتند گذاشتند تا بازار ملتهب شود و بعد عرضه کنند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه وقتی هزینه‌های تمام شده خودرو را محاسبه می‌کنیم می بینیم که می توان برخی از مسائل را با روش های اصلاحی کنترل کرد، گفت: خودرو ساز ها به جای اینکه فضا را مدیریت کنند و آثار تبعی هر فشاری را به حداقل برسانند به دنبال حل مشکلات خود هستند.

وی با اشاره به طرح ساماندهی خودرو افزود: این طرح به امضای اکثر نمایندگان مجلس رسیده و موضوع به کمیسیون ارجاع داده شده، اما قرار است تا شش ماه مسکوت بماند.

مقدسی با اشاره به اینکه انحصار خودرو باید شکسته شود اظهار کرد: باید فضایی را فراهم کرد تا خودروسازان دیگر بتوانند به بازار بیایند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه یک شوکی از نظر نقدینگی در بازار ایجاد شده است، افزود: باید اوضاع را مدیریت کرد، لذا در کمیسیون صنایع موضوع را دنبال می کنیم و حوزه نظارتی خودمان را وسیع خواهیم کرد و از سوی دیگر، مسائل را به شدت بررسی می‌کنیم و به کسی اجازه ملتهب کردن بازار را نمی دهیم.

امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم

کاکایی مشاور مدیرعامل شرکت ایران خودرو در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه ما در جنگ اقتصادی قرار داریم گفت: خودروسازان برنامه های مدیریت بحران دارند، از سال ۸۹ به بعد صنعت خودرو به شدت ضربه دید و در سال ۹۲ به اوج خود رسید.

وی با بیان اینکه اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند تمام کارهای توسعه ای با چالش جدی مواجه می شود اظهار کرد: بنده چالش بازار را قبول ندارم که برای خودروسازان است، متاسفانه به طرز عجیبی از اطراف می خواهند این صنعت را به زمین بزنند تا واردات صورت گیرد.

کاکایی با اشاره به اینکه در دو ماه اول سال افزایش تولید داشتیم، گفت: قبل از حاشیه ها در خودروهای وارداتی، بازار آزاد وجود داشت به طوری که بالاترین نرخ واردات را داشتیم که در نهایت صنعت خودرو به زمین زده شد.

وی با اشاره به اینکه ترامپ صنعت خودرو را سه ماه اول تحریم کرد و ۶ ماه بعد برای بانک ها و نفت برنامه ریزی کرد، گفت: در صنعت خودروسازی چندین سال برنامه‌ریزی صورت گرفته نشد .

وی با اشاره به اینکه خودروسازان بزرگ تحت نظارت کامل هستند گفت: قرار فروش 6 هزار خودرو گذاشته شده بود لذا، ۲۷ میلیون مراجعه به سایت صورت گرفت و این ۶ هزار خودرو به صورت رندوم در کل ایران پخش شده است، بنابراین تهمت زده می شود که 9 هزار خودرو احتکار شده است، نباید تمام سیستم نظارتی کشور را با این گونه صحبت ها زیر سوال برد.

۱۲ درصد هزینه های خودرو متعلق به مالیات و عوارض است

وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد هزینه های خودرو متعلق به مالیات و عوارض است عنوان کرد: قیمت کارگر ارزان نیست، متوسط کارگر در ایران خودرو و سایپا بالای ۴ تا ۵ میلیون است ، امروز ایران خودرو ۲۲۰ هزار خودرو را به فروش رساند و این مسئله باعث نمی‌شود، حاشیه بازار پایین بیاید لذا مردم می دانند که با مشکل روبه رو هستیم.

مشاوره مدیرعامل شرکت ایران خودرو با اشاره به اینکه ساندرو متعلق به رنو است، به همین دلیل حاشیه بازار برای این خودرو پیدا شده است ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم چند سال است که در انواع تحریم به سر می‌بریم و لذا مشکل انتقال فناوری در قطعه سازی داریم ، اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند تمام کارهای توسعه ای با چالش جدی مواجه می شوند، حاشیه بازار همچنان ادامه دارد و این مسئله از اختلاف ارز واقعی از نرخ ارز رسمی است، ما در واردات دخالتی نداریم و نخواهیم داشت، در مرداد سال گذشته به منظور کنترل ارز جلوی واردات گرفته شد.

خاکساری استاد دانشگاه و اقتصاددان با اشاره به اینکه صنعت خودرو صنعتی اشتغالزا نیست بلکه سرمایه بر است عنوان کرد: اقتصاد راهکار هایی دارد که باید در آن عرضه و تقاضا را به تعادل رساند.

محصول بی‌کیفیت، پول و جان و محیط زیست را از بین می‌برد

این اقتصاددان با بیان اینکه برای آشفتگی‌های ساختگی نمی‌توان کاری انجام داد افزود: برای دلالی های سازماندهی شده نمی‌توان کاری انجام داد، در آشفتگی های ایجاد شده عده ای سود جویی می کنند.

وی با اشاره به اینکه دلال بازار خودرو سازمان یافته است، خاطرنشان کرد: خودرو را نباید بدون کیفیت تولید کرد؛ انحصار شدیدی بر روی خودرو وجود دارد، زیرا خودرو تنها محصولی است که در آن هم سند و هم پلاک باید وجود داشته باشد.

خاکساری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم معضل صنعت خودرو را پیدا کنیم باید بر روی اعضای سیاست گذاری خودرو دست بگذاریم و آنها را شناسایی کنیم تا در نهایت معضل کار مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه خودروهای کره ای مانند سانتافه سال گذشته ۲۲۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما به یکباره قیمت آن به ۴۷۰ میلیون تومان رسیده است گفت: علیرغم مسائلی که در دنیا وجود دارد و آمریکا و اروپا به جان هم افتادند، باید بر روی تراز پرداخت در معاملات جهانی حساب کرد، قیمت خودروها مانند زنجیر به هم دیگر وصل است وقتی قیمت سانتافه بالا می رود ، قیمت مزدا 3 هم نیز افزایش پیدا می‌کند، محصول بی‌کیفیت پول و جان و محیط زیست را از بین می‌برد، لذا باید خودروهای دیگر به صورت مستقل در ایران کار کنند ، محصولی که جان و مال مردم را از بین می برد کالای ایرانی نیست.

 



ساری اخبار ساری خبر ساری اخبار مازندران خبر مازندران درباره ساری ساری ساری نیوز اقتصادی خودرو ایران نمایندگان
نظرات 0
ایمیل :
نام :
اخبار کوتاه
  • اخبار کوتاه
  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین